Хвороби

Затримка психічного розвитку: причини, класифікація, корекційні заняття для дітей з ЗПР

Затримка психічного розвитку: причини, класифікація, корекційні заняття для дітей з ЗПР
Затримка психічного розвитку (ЗПР) — запізнювання або призупинення психічного розвитку у дітей, пов’язане з труднощами в інтелектуальній діяльності і помітним відставанням серед однолітків. На даний момент термін практично не використовується. За Міжнародною класифікацією хвороб 10-го перегляду є інші терміни, які більш точно описують симптоматику. Класифікація різновидів даної затримки психіки описана в МКБ 10, Клас 5, F80-89 (Розлади психічного розвитку).

За статистичними даними СРСР в 70-і роки 5 відсотків всіх дітей з початкових класів мали діагноз ЗПР, але вже в 90-е загальний показник збільшився в 3 рази. Зараз через відсутність загального діагнозу і появи спеціалізованих шкіл статистика не ведеться і не доступна на загальній основі.

Єдине, що зараз відомо, за 20 років, починаючи з 90-х, ситуація змінилася в кращу сторону. Судячи по негативному співвідношенню Пірсона підтверджується кількість розумово відсталих дітей. Це пов’язано зі збільшенням фахівців даної сфери. Дефект у хлопців дошкільного віку компенсується, тому до моменту надходження в школу вони готові до навчання.

Зміст

  • Класифікація ЗПР: види, причини
    • Типи порушень психічного розвитку по Певзнер і Власової
    • Класифікація В. В. Лебединського
  • Симптоми ЗПР: особливості характеру, емоцій, поведінки
  • постановка діагнозу
  • Корекційна робота
  • Питання і відповіді
    • Як визначити, чи є у дитини порушення в психічній сфері?
    • Що може вплинути на розвиток відхилення?
    • Як п оявляется дане порушення?
    • Як правильно виховувати малюка?

Класифікація ЗПР: види, причини

Так як затримка психічного розвитку загальне поняття сукупності розладів і порушень психіки, то на початку 21 століття це поняття стали застосовувати для загальної характеристики даних захворювань у дітей без обліку етіології, патогенезу. Існує 4 синдрому, які лягають в основу виникнення затримки психічного розвитку:

  1. Синдром психічного інфантилізму. Цей синдром практично неможливо визначити на ранньому етапі розвитку. Для цього синдрому характерно збереження надмірної дитячості, «рівномірний» відставання емоційної сфери. Малюк з таким синдромом є непосидючим, вважає за краще ігрову діяльність, а інтелектуальну не сприймає взагалі. Він не розуміє основних шкільних правил, не може бути дисциплінованим. Все це призводить до дезадаптації школяра. У дорослих цей синдром виявляють при діагностиці психічних захворювань. Патогенезом прийнято вважати брак кисню під час виношування плоду, родові травми, генетичний аспект.
  2. церебрастенические синдром. Для цієї групи розладів характерна підвищена стомлюваність, сонливість, відсутність концентрації уваги, дратівливість, головні болі. Причинами такого синдрому можуть бути інфекції під час вагітності, пологи з ускладненнями, менінгіт, енцефаліт, а також інші нейроінфекції, стрес, травми мозку. Патогенезом є нестача кисню, знижена швидкість передачі імпульсів нервової системи, зміни мозкової активності.
  3. Гипердинамический синдром проявляється у вигляді мовного порушення, надмірну активність, відставання по шкільним предметам.
  4. Психоорганический синдром характеризується проблемами пам’яті, малої інтелектуальністю, синдромом хронічної втоми, характерно надмірний прояв емоцій і почуттів, невміння їх приховувати. Це може бути пов’язано з ураженням центральної нервової системи, порушеннями і захворюваннями головного мозку, токсикоманію.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Як приймати Гліцин дитині: безпечна доза для дітей та відгуки

Існує також велика кількість причин для припинення психічного розвитку, які можуть провокувати розвиток всіх основних синдромів. Найпоширенішими причинами ЗПР є:

ХОРОШI НОВИНИ:

  1. Брак кисню у матері при виношуванні вагітності. Нестача кисню веде до порушення в роботі
    Затримка психічного розвитку: причини, класифікація, корекційні заняття для дітей з ЗПР
    головного мозку і розвитку ЗПР в подальшому.
  2. Ранні пологи або пологи з ускладненнями.
  3. Підвищений внутрішньочерепний тиск, внаслідок чого гальмується активність лобових часток головного мозку, які пов’язані з правильним формуванням психіки і логічним мисленням.
  4. Тератогенна вплив етилового спирту на організм малюка. Розвивається у дітей, матері яких страждають на хронічний алкоголізм. Плід в утробі отримує величезні дози етилового спирту, що безпосередньо впливає на його подальший розвиток.
  5. Ядерна жовтяниця. У новонароджених внаслідок дії високої концентрації білірубіну з’являється м’язовий гіпертонус, а також судомний синдром, напади апное (зупинка дихання).
  6. Соматичні захворювання у новонароджених або дітей в ранньому віці. Також на затримку в розвитку може вплинути рахіт в ранньому віці, грип і різні нейроінфекції (локалізація в центральній нервовій системі).
  7. Відзначається спадкова передача захворювання в деяких сім’ях.
  8. Соціальні фактори. Головною причиною затримки психологи вважають гиперопеку і брак комунікацій зі своїми однолітками.
  9. Можливими причинами можна виділити черепно-мозкову травму в дитинстві, довготривалий наркоз, щеплення та інше. Не можна точно визначити, чи вплинули ці фактори на появу ЗПР.

Типи порушень психічного розвитку по Певзнер і Власової

На пострадянському просторі застосовується класифікація ЗПР по Певзнер і Власової. Виділяють дві форми:

  1. Нічим не ускладнений інфантилізм.
  2. «Вторинна» затримка, пов’язана з виснаженням психічних функцій.

Класифікація В . В. Лебединського

На базі попередньої класифікації Лебединський В.В розширив її, створивши більш точну і детальну версію:

  1. Інфантилізм, не ускладнений порушенням психіки. Зовні і внутрішньо такі діти виглядають молодше, ніж є. Характер конституційний.
  2. Затримка психічного розвитку внаслідок важкого для організму стану. Наприклад, наркоз, хронічна втома, серцеві захворювання. Характер соматогенний.
  3. Відставання в зв’язку з неправильною структурою виховання індивідуума. Розвивається у сиріт (безпритульність), якщо є зайва опіка, або виховання, що породжує неврози (агресія, ненависть всередині сім’ї, насильство і т.д.).
  4. Затримка, викликана незначними ураженнями головного мозку. Церебральний — мозковий, органічний — внутрішній.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Втрата ваги: основні причини швидкого схуднення у жінок

Затримка психічного розвитку: причини, класифікація, корекційні заняття для дітей з ЗПР

Симптоми ЗПР: особливості характеру, емоцій, поведінки

В залежності від виду затримки психічного розвитку на перший план можуть виходити відхилення в сфері емоцій, поведінки, інтелекту.

Дитина не може контролювати емоції і постійно змінює настрій, надто збуджений, надто тривожний, спостерігається неготовність приймати дорослий світ. У таких хлопців немає посидючості, вони надто активні, порушена дисципліна.

Затримка психічного розвитку: причини, класифікація, корекційні заняття для дітей з ЗПР
В іншому випадку інтелектуальна сфера малорозвинених. Такі діти більш посидючіші, боязкі, спокійні, боягузливі. У них немає успіхів в школі, не виникає бажання вчитися, важко піддаються навчанню.

Мова дітей з затримкою психічного розвитку також може спотворюватися. Деякі літери і звуки вони можуть вимовляти неправильно, їм важко побудувати довгі речення, словниковий запас дуже бідний. Спілкування дітей з однолітками чи дорослими також важко. Вони часто мовчать, бояться сказати що-небудь, тому що не знають, як їм спілкуватися. Малюки з затримкою психічного розвитку дуже люблять тактильні контакти, сприйнятливі до ласки і доброзичливі.

ДОБРI НОВИНИ

Затримка психічного розвитку: причини, класифікація, корекційні заняття для дітей з ЗПР

Постановка діагнозу

ЗПР можна виявити у дітей у віці 5-6 років . Щоб підтвердити дане порушення, слід звернутися до педіатра. Лікар проведе первинний огляд, дасть направлення до більш вузьким фахівцям — до дитячого психотерапевта і логопеда, психолога і дефектологу.

Для постановки діагнозу проводять тести, бесіду, оцінюють загальний стан дитини.

Корекційна робота

Для того, щоб скорегувати подальше формування дитини, потрібно регулярно відвідувати призначених фахівців, виконувати всі рекомендації, створити сприятливу обстановку.

Часто застосовується корекційна робота в ігровому режимі, терапія малюванням, усувається деф єкт мови у логопеда і коригується спілкування дітей на групових заняттях.

Для профілактики потрібно ретельно стежити за станом дитини, виконувати розвиваючі завдання. Також потрібна регулярна консультація з психологом, щоб відстежувати стан дитини на належному рівні.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  В Іспанії вперше після 48 днів самоізоляції жителям дозволили заняття спортом на вулиці

Питання і відповіді

Як визначити, чи є у дитини порушення в психічній сфері ?

Потрібно уважно стежити за станом, регулярно розмовляти з класним керівником про успішність в школі, при найменших підозрах потрібні консультації психолога і логопеда.

Що може вплинути на розвиток відхилення?

Можуть впливати церебральні порушення, різні соматичні захворювання, порушення нервової сист еми, соціально-виховне середовище.

Як проявляється дане порушення?

Виявляється по-різному. В одному випадку людина може бути занадто активний і агресивний, в іншому випадку боязкий, невпевнений у собі, важко дається навчання в школі, малюк не любить інтелектуальну діяльність.

Як правильно виховувати малюка?

Потрібно бути чуйним і уважним до його станом, дати зрозуміти йому, що він — важливий член суспільства і намагатися підтримувати його в усьому. Виконувати звичайні завдання буде не так просто, але це зовсім не означає, що малюк з цієї причини гірше інших. Потрібно мати терпіння по відношенню до нього, не гніватися на його повільність або непосидючість.

Немає таких дітей, які відразу після народження готові сісти за парту і взяти в руки підручник. Для цього і існує період, коли дитина ходить в дитячий сад. У дитячому садку дітей навчають грати, виконувати зарядку, дотримуватися режиму, спілкуватися з однолітками.

Оцінити статтю
[Усього: Середній: ]

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

САМЫЕ ИНТЕРЕСНЫЕ НОВОСТИ ЗА СЕГОДНЯ!

Схожі статті

Синдром Мюнхгаузена — у кого і чому виникає шалене бажання хворіти і лікуватися?

Elena

Вегетативний стан — невдалий вихід з коми довжиною в життя

Marina

Як боротися з безсонням в домашніх умовах: що взяти і зробити, щоб позбутися від порушень сну

Sasha

Симптоми, лікування, прогноз і виживаність при нейролейкозе

Marina

Рабдоміоліз — небезпечне захворювання, яке потребує негайного лікування

Murcia

Генетичний аспект, симптоми, фото, лікування хвороби Деркума

Bobby

Спазм судин головного мозку: причини, симптоми і лікування

Serega

Загальмованість мислення, рухів і психіки: причини, симптоми

Axel

Сучасний погляд на шизотипическое розлад особистості: як зняти діагноз

Axel

Залишити коментар