Хвороби

Загальне недорозвинення мови ( ОНР ): рівні, характеристика дітей, корекційна робота

Загальне недорозвинення мови ( ОНР ): рівні, характеристика дітей, корекційна робота
Діагноз загальне недорозвинення мови (ОНР) лікарі ставлять дитині з хорошими розумовими здібностями і слухом, але з мовно-мовленнєвої аномалією.

Загальне недорозвинення мови помічається у дітей 3-8 років, вивчення і виявлення причин розладу мовних функцій необхідно для найкращого вибору прийомів корекції і / або відбору дітей в логопедичні закладу.

Зміст

  • Загальна характеристика ОНР
  • Психолого-педагогічна характеристика дітей з ОНР
  • Класифікація ОНР — 4 рівня порушення
  • Причини розлади
  • Ка ставиться діагноз
  • Корекційна робота з дітьми з ОНР
    • Комплексний підхід
    • Інформаційно-комунікаційні системи
    • Масаж швейцарського дитячого психолога Ауглін
    • Сучасні методи корекції недорозвинення мови — інновації
  • Корисні і цікаві факти

Загальна характеристика ОНР

Якщо дитині вже 5 років, але він погано розуміє мову, вимовляє слова складами батькам варто звернути увагу на цей випадок. Іноді патологія фонетики спостерігається в серйозних формах, таких як заїкання, гугнявість, повна або часткова втрата мови. Симптоми можуть говорити про наявність будь-яких захворювань. Діагноз поставити може тільки профільний фахівець. Від батьків залежить своєчасне звернення за допомогою.

Найчастіше у дитини патологія мови відбувається системним чином, зачіпаючи різні боки розвитку мовного апарату:

  • лексико-граматичну.
  • складову.
  • інтонаційно-мелодійну.
  • звукову.
  • темпорітміческую.
  • семантичну.

Якщо вчасно не почати лікування і пустити на самоплив, то у малюка в подальшому може з’явитися часткове порушення процесу письма.

Патологія мови в тому чи іншому вигляді зустрічається майже у 35-40% дітей. Мовне розлад і його корекція визначається цілою низкою чинників. Важкі наслідки викликає мозкова аномалія, яка розвивається при внутрішньоутробному розвитку. Якщо були невідповідні умови для нормального розвитку протягом всього цього часу, то може розвинутися патологія всього мозкового відділу.

У дітей з раніше сформувалася промовою іноді спостерігається часткова або тотальна втрата мови. Дитячий мозок має тенденцію до зростання, тому вчасно розпочаті корекційні заняття здатні відновити мовні функції.

Походження і розвиток дефекту різноманітне, але з клінічної точки зору особливу увагу потрібно звернути на групу причин, пов’язану з порушенням структури головного мозку і центральної нервової системи.

Загальне недорозвинення мови ( ОНР ): рівні, характеристика дітей, корекційна робота

Психолого-педагогічна характеристика дітей з ОНР

Недорозвиненість в мовно-мовленнєвої структурі значно відображається на розвиток сенсорних і інтелектуальних можливостей. Проведені експерименти показали, що діти з такою патологією за рівнем організації логічних операцій помітно відстають від однолітків без відхилень.

Дітей з ОНР можна відрізнити за їхньою поведінкою і відсталому розвитку в сфері навчання мови:

  • намагаються обійтися побутово-розмовною мовою.
  • емоційно вибагливі по відношенню до ігор.
  • відстають в красномовною мови.
  • малопонятно розмовляють.
  • неповно володіють морфемной структурою слів і їх формою.
  • мають маленький словниковий запас.

ребено до мало грає з однолітками, рідко задає питання, рідко є ініціатором спілкування, неактивний. До того ж є проблеми із запам’ятовуванням текстів, формуванням дрібної моторики.

Психічне розвиток таких малюків випереджає їх розвиток мови. Вони більш критично ставляться до свого недоліку. У міру виправлення їх дефекту вирівнюється інтелектуальний процес.

Класифікація ОНР — 4 рівня порушення

Типове стан дітей з патологією в мовно-мовленнєвому розвитку розділяється на чотири рівні. Ступінь тяжкості розладу безпосередньо залежить від етіології хвороби.

Сучасна логопедія розділяє класифікацію дефекту на клінічне і педагогічне спрямування. Вони активно доповнюють один одного. А головне у них одна мета: визначити логопедическое висновок, спрямоване на комплектування дитячих груп з мовними дефектами. Це необхідно для того, щоб здійснити системне диференційоване вплив на виправлення мови, враховуючи симптоми і механізм патологій.

ХОРОШI НОВИНИ:

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Противірусний засіб для дітей: список ефективних противірусних препаратів

Клінічна і педагогічна класифікація ОНР за рівнями порушення в таблиці:
Рівень порушення Клінічні прояви Психолого-педагогічна класифікація ОНР 1 рівня (відсутність загальновживаної мови).

  • значно бідний словниковий запас.
  • широке використання міміки, жестів.
  • розуміння більше, ніж дитина може сказати.
  • скорочення складних слів.
  • відсутність зв’язного мовлення.

Фонетичні порушення вимови одного звуку або цілої групи. ОНР 2 рівня (з зачатками фразової мови).

  • поява перекручених, але загальновживаних слів.
  • заміна звуків.
  • неправильне вживання відмінків і узгодження слів.
  • неточне іменування предметів.
  • відсутня можливість об’єднання предметів в групи.
  • погана вимова багатьох звуків.
  • порушення складової структури складних слів.

Фонетико-фонематичні розлад процесів -фонематіческого слуху і сприйняття. ОНР 3 рівня (розгорнута фразова мова з елементами лексико-граматичної та фонетико-фонематичної патології).

  • плутанина з шиплячими звуками.
  • утруднена фіксація мовної конструкції.
  • допущення помилок у важких словах.
  • використання тільки простих речень.
  • помилки у наголоси, відмінках.

Системне недорозвинення мови з порушенням всіх компонентів мовної системи. ОНР 4 рівня (окремі складності і помилки).

  • нерозуміння мовних зворотів.
  • неправильне звуковимову.
  • нечітка дикція.
  • порушення складової структури слова.
  • утруднене утворення нових слів.
  • недостатня виразність.
  • млява артикуляція.

Засмучена комунікативна функція мови. Можливо поєднання декількох рівнів.
Логопеди, спираючись на клінічний і педагогічний рівень, проводять діагностику, щоб виявити загальне розлад мови у дитини і провести своєчасну корекцію.

Причини розлади

До фонетико-фонематичного поразки мозку можуть призвести різні причини. Це може статися в перші роки життя малюка, в плацентарного періоді розвитку або під час пологів.

Розлад мови може виникнути під впливом різних причин внутрішніх і зовнішніх:

  • нейроинфекция.
  • інтоксикація.
  • родова травма.
  • спадковий розлад центральної нервової системи.

Мова — це важлива соціальна функція. Щоб дитина повноцінно ріс, йому потрібно спілкування з емоційно близькими для нього дорослими. Несприятливі умови у вихованні малюка в період формування мови можуть призвести до відставання його розвитку.

Зовнішні фактори, що впливають на загальне недорозвинення мови:

  • неблагополучні домашні умови.
  • дефіцит спілкування через проблем слуху та мовлення рідних.

розлад усного мовлення і темпу можуть викликати такі захворювання:

  • розлад голосового апарату — дисфония.
  • часте повторення або пролонгація звуків — заїкання.
  • порушення звуковимови — дислалия.
  • гугнявість — рінолал ия.
  • повна або часткова втрата мови — афазія.
  • труднощі видавати розчленовані звуки — браділалія.
  • толчкообразние зупинки для дихання — баттарізм.
  • нездатність опанувати листом — дисграфія.
  • прискорена мова з запинки, спотикання, необгрунтованими паузами.

Часто можна виділити поєднання різних причин. Тому дуже важливо встановити справжні чинники, щоб допомогти дитині впоратися з його проблемою. Важкі порушення вимагають негайного лікування та спеціальної корекційної роботи.

Як ставиться діагноз

У малюків темпи розвитку мови відрізняються. Щоб встановити логопедическое висновок, дитина повинна накопичити пасивний і активний словник, вміти складати зв’язні невеликі пропозиції, утворювати множину. Саме до 3-х років починають формуватися основні компоненти мови. Тому діагноз починають встановлювати з цього віку.

На початку навчального року для малюків логопеди проводять заняття для виявлення мовних порушень. Диференціальна діагностика будується на загальних дидактичних принципах доступності, сприйняття, поступового ускладнення. Дітям пропонують малювати, працювати з літерними завданнями, вирішувати суперечливі завдання. Це може бути написання невеликого твори про яскраві враження або знаходження захованої літери на малюнку.

Щоб обстежити фонематичні сприйняття педагог просить дитину намалювати слово, знайти помилки.

Для обстеження впізнавання букв малюкові даються друковані і письмові варіанти букв. Він повинен або домалювати відсутню частину, або знайти відмінності, або друкований шрифт перевести в рукописний.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Як виховати дітей щасливими - поради психолога, книги, методики

Отримані результати можуть допомогти вибрати групу дітей, з ким слід займатися логопедам, а з ким буде потрібно подальше поглиблене обстеження.

Головною умовою для діагностування патології є многокомпонентность. Клінічна діагностика розглядає порушення усного та писемного мовлення.

Загальне недорозвинення мови ( ОНР ): рівні, характеристика дітей, корекційна робота
Хороша вправа для корекції мовлення — «дізнайся букви»

Корекційна робота з дітьми з ОНР

Спеціальна логопедична допомога потрібна на будь-якому рівні мовного розладу. В основу діагностики закладена характеристика дефектів мовлення згідно з психологічною і клінічної класифікації. Вони розкривають механізми, форми і види мовних патологій.

В терапії велику роль відводять логопедичних занять і психотерапії. Головними завданнями таких заходів є:

  • усунути патологічні фактори.
  • зміцнити нервову систему.
  • відновити здоров’я дитини.

Корекційна робота проводиться за допомогою наступних методик:

Психотерапія:

Логопедичні вправи:

ДОБРI НОВИНИ

Артикуляційна гімнастика:

Сенсорні ігри:

Динамічна електронейростімуляція:

розвиваючі ігри:

Дидактичні ігри:

В деяких складних випадках потрібне медикаментозне лікування і мікро поляризація мозку.

Комплексний підхід

До розвитку мовлення в логопедичній роботі потрібно підходити комплексно, у поєднанні традиційних та інноваційних прийомів.

Так в основу лікування в Московському Центрі патології мови і нейрореабілітації Департаменту охорони здоров’я міста належить наукове дослідження В. М. Шкловського. На курсах проводять комплексні логопедичні і психологічні заняття в групах та індивідуально з кожним. Психолог присутній при роботі логопеда і оперативно проводить психокоррекционное втручання, якщо помічає внутрішній конфлікт дитини.

За методом А.В. Ястребової, що займається більше 40 років дослідницької та науково-методичною роботою в лабораторії логопедії НДІ і дефектології АПН, проводяться корекційні заняття ОНР. У цю програму входить:

  • корекція вимови звуків по 15 хвилин.
  • формування лексичного і граматичного ладу мови по 15 хвилин.
  • формування звукового аналізу та синтезу по 10 хвилин.
  • розвиток моторики кистей і пальців рук по 5 хвилин.

Заняття проходять в груповий команді 1-2 разів на тиждень.

Кандидат наук за профілем психології Ю.Ю. Лапшина в своїй дисертації провела дослідження на тему системного напрямки в розумінні логічного і граматичного будови мови, провела порівняльне вивчення результатів експериментів, склала навчальну програму для дошкільнят.

Інформаційно-комунікаційні системи

Розвиток нової інформаційно-комунікаційної обізнаності педагогів-логопедів — це одна з головних цілей системи освіти в області логопедії.

з фахівцями можна працювати через скайп. Логопед-дефектолог Денисова Ірина Петрівна займається не тільки з дитиною, а й з його батьками, що прискорює процес корекційної роботи. Для кожного діагнозу потрібен певний час:

  • пізніше оволодіння мовою — 3 місяці.
  • ОНР — 2 роки.
  • дитина говорив, потім різко перестав ( афазія) — до 2-х років.
  • повна відсутність мовлення (алалія) — до 2-х років.
  • порушення освіти мовних звуків (дислалія, дизартрія) — 2 місяці.
  • плутає звуки (ФФН) — 6 місяців.
  • гугнявість (ринолалия) — 6-12 місяців.

Велике значення в логопедическом обстеженні має визначення рівня патології і вибору підходу в лікуванні, визначення провідного спеціаліста.
h 3 Масаж швейцарського дитячого психолога Ауглін

Всі органи в системі людини взаємопов’язані. Тому дефект мови не може розглядатися як локальна проблема. Усунути його можна за допомогою спеціальних методів корекції. Одним з таких способів є масаж швейцарського дитячого психолога Ауглін.

Він розробив самомасаж для підвищення активності мозку. Була зібрана група дітей у віці 5-7 років для випробування даного методу лікування. Масаж має ігрову форму, тому діти виконують його самі собі із задоволенням.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Коронавірус зв'язали з психічними розладами у дітей та дорослих

Спостереження фахівців показало, що у дітей підвищилася активність мозку, почали з’являтися різнобічні інтереси. Крім поліпшення мови, у них стали проявлятися лідерські навички, підвищилася успішність в школі.

Загальне недорозвинення мови ( ОНР ): рівні, характеристика дітей, корекційна робота

Сучасні методи корекції недорозвинення мови — інновації

Система освіти значно підвищує вимоги до методикою корекції патології мовного розвитку. Педагоги і логопеди спрямовують увагу на інноваційні технології, які ефективно покращують освітній процес.

Сучасні інновації доповнюють перевірену методику взаємодії педагога і дитини, створюють сприятливий емоційний фон.

Якщо дитина пасивно виконує спеціальні вправи, без інтересу, то це не зміцнить його знання. Нові інноваційні технології спрямовані на те, щоб зацікавити малюка за допомогою нестандартних підходів, зробити навчання усвідомленим.

До таких методів належать:

  • казкотерапія.
  • арттерапія.
  • сучасні способи сенсорного виховання.
  • пальцевий масаж.
  • Су-Джок комплекс для розвитку дрібної моторики.
  • інформаційна техніка.

Робота повинна вестися в тісному контакті з батьками. Нові способи перетворять нудні заняття в живе і творче навчання.

Нові логопедичні дослідження довели ефективність психологічного підходу розуміння логічних і граматичних конструкцій мови у дітей дошкільного віку:

  • розроблені комп’ютерні методи нейропсихологической діагностики.
  • отримані дані про те, що дефицитарность закономірно призводить до порушень і спотворень процесів мозкового центру.
  • вивчені вікові особливості в розумінні логічних і граматичних конструкцій. / l i

Звичайний домашній пальчиковий театр є дидактичною грою, що дозволяє впливати не тільки на творчі здібності, але і поліпшити мову і дрібну моторику. Така практика допоможе:

  • розвинути інтонацію, виразність голосу.
  • поповнити словник новими словами.
  • розвинути уяву.
  • навчитися пов’язувати слова в пропозиції.

Театральні фігури казкових персонажів можна придбати готовими, а можна зробити разом з дитиною своїми руками.

в різних дослідженнях вчені відзначили, що пальцевая моторика відповідає за розвиток інтелекту і мови. В останніх дисертаціях Н.С. Жукової, Т.Б. Филичева і інших фахівців відзначено ефективну методику розвитку пальчикової моторики у дітей з порушеною промовою. Автори виділяють зв’язок мовної та моторної функції, яку стимулює тренування пальцями. Новим і цікавим напрямком цієї роботи є біоенергопластіка.

Корисні і цікаві факти

Стародавні люди досить примітивно розмовляли, включаючи голосові, зорові і відчутні функції. Це більше схоже на обмін інформацією серед тварин. Розмовляти ж навчилися, коли почали користуватися символами, з’явилося бажання поділитися цими знаннями зі своїм народом. Вчені вважають, що перший символ виник, коли почали виготовляти інструменти з каменю. Це було майже 2,5 мільйона років тому. Заняття відіграло провідну роль в історії розвитку спілкування людства.

Вперше згадки про дефекти мови, пов’язаних з отриманням фізичної травми, перебували в давньоєгипетському папірусі Едвіна Сміта. У релігійних епосах, таких як Біблія, Коран, зустрічаються описи чудесного зцілення мовних розладів. Фактом важкою мови жерці надавали божественну забарвлення.

Про роль головного мозку першим писав у своїх творах Гіппократ, де викладав свій погляд на те, як відбувається утворення голосу і мови людини.

Корекційний процес мови проходить досить довго і складно. Накопичений досвід профільних фахівців показує, що саме батькам потрібно приділяти особливу увагу навколишньому середовищу, в якій мешкає малюк. А також потрібно з самого раннього віку займатися розвитком мови.

Оцінити статтю
[Усього: Середній: ]

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

САМЫЕ ИНТЕРЕСНЫЕ НОВОСТИ ЗА СЕГОДНЯ!

Схожі статті

Ваготония — захворювання нервової системи

Bobby

Скільки живуть люди після інсульту, як наслідки і вік впливають на тривалість життя?

Bobby

Що таке ішіас: симптоми і лікування невралгії сідничного нерва

Elena

Правильне харчування при розсіяному склерозі: дослідження, перевірені дієти і принципи

Pasha

Скандували мова — характерна для розсіяного склерозу та інших порушень

Andrey

Повна класифікація стресу: стадії і фази розвитку, види та різновиди

Murcia

Гіпобулія, Гіпербулія і інші розлади вольової сфери і потягів

Dmitry

Защемлення і нейропатія статевого нерва у жінок і чоловіків

Lamaxima

Синдром Діогена — як боротися з літніми Плюшкинимі?

Undershmidtther

Залишити коментар