Терапія

Лялькотерапія — метод вирішення психологічних проблем у дітей і дорослих

Лялькотерапія - метод вирішення психологічних проблем у дітей і дорослих Однією з різновидів психологічної допомоги, яку використовують психологи, є куклотерапія.

Нова технологія популярна у вітчизняній і зарубіжній практиці. Вона демонструє виражені результати не тільки у дітей, але і у дорослих.

Зміст

  • Лялькотерапія як метод психологічної корекції
  • Види ляльок
  • Лялькотерапія для дітей і дорослих
    • Діти
    • Дорослі
  • Три етапи лялькотерапії
    • Введення
    • Перший етап — виготовлення персонажа
    • Другий етап — знайомство з персонажем
    • Третій етап — розвиток сюжету
    • Завершення

Лялькотерапія як метод психологічної корекції

Щодо нової і нестандартної методикою псих отерапевтіческого впливу є куклотерапія. Її суть полягає в корекції поведінки за допомогою лялькового театру. Іншими словами — це лікування за допомогою ляльок. Може використовуватися в таких психотерапевтичних напрямках, як игротерапия, арттерапія, психодрама, казкотерапія.

Історія лялькотерапії почалася в 20 столітті. Перші спроби використовувати ляльок в лікувальних цілях були зроблені невропатологом М. Райтом (1926 р). За допомогою театру доктор усував неврози.

Лялькотерапія - метод вирішення психологічних проблем у дітей і дорослих
За радянських часів також застосовувалися аналогічні методики для оздоровлення дітей. В кінці 20-х був задіяний театр «Петрушка». Авторами і ідейними натхненниками є дитячі психологи Шишова і Медведєва. Вони розробили і впровадили повноцінну методику психокорекції.

За допомогою ляльок проводиться програвання майбутніх сценарних подій. Наприклад, дівчатка готують вечерю, хлопчики грають у машинки, поліцейських, пожежників. Але основна мета — психологічна корекція проблеми.

ХОРОШI НОВИНИ:

У міру розвитку подієвості у пацієнта наростає емоційне напруження. Після досягнення максимального рівня відбувається емоційна розрядка (плач, сміх). За допомогою гри людина може розпрощатися з різними негативними переживаннями та емоціями.

Загальна характеристики і завдання методу лялькотерапії:

  • установка емоційного контакту.
  • зняття напруги .
  • корекція особистісних проявів через гру.
  • вирішення конфліктів.
  • зміцнення психічного благополуччя.
  • розвиток фантазії, пам’яті, уваги.
  • отримання нової інформації.
  • ліквідація хворобливих переживань.
  • подолання внутрішніх протиріч.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Зелені соплі у дитини: причини і лікування соплів у дітей народними і аптечними засобами

Види ляльок

Ігор вушка виступає проміжним об’єктом взаємодії особистості з психологом. Заняття відбуваються з використанням таких різновидів ляльок:

  • верхові — рукавичок, варежковие.
  • низові — іграшки-маріонетки.
  • ігрові — з пластиліну, тканинні , паперові.
  • ростові.

Для розвитку дрібної / великої моторики доцільно проводити вправи, на думку багатьох дослідників (Кожохіна, Грабенко), з залученням ляльок-маріонеток.

Коригування страхів, тривожності — пальчикові, тіньові. Зміцнення сімейних відносин — ляльки-маріонетки. Для розвитку моторики, пам’яті, уваги використовуються пальчикові ляльки. Позбавити від переживань, неврозів, страхів допоможе лялька-рукавичка, яка надає дивовижне терапевтичну дію.

Лялькотерапія для дітей і дорослих

Лялькотерапія широко застосовується для різних вікових груп поряд зі казкотерапією. Ці дві методики можуть об’єднуватися в одну. При такому підході відбувається знайомство з сильними сторонами характеру, розвиток свідомості, залучаються нестандартні шляхи виходу з ситуації, що склалася.

Діти

Метод психокорекції активно використовується при роботі з дітьми дошкільного, шкільного віку. Ефективний при опрацюванні протестного поведінки у підлітків. За допомогою цього підходу фахівець коригує агресивність, тривожність і страхи, неуважність. Терапія незамінна при роботі з дітьми з поведінковими порушеннями і психотравмами.

В дитячих групах, на думку фахівців, найкращі результати досягаються, коли хлопці самі придумують і виготовляють персонажа, продумують історію, в якій буде задіяний «головний герой» . Крім цього, відбувається розвиток уваги і дрібної моторики.

Лялькотерапія є частиною корекційно-психологічної допомоги в роботі з дітьми з ОВЗ. Окремо формуються групи для різних типів порушень — психомовних, опорно-рухових, зору / мови / слуху, поведінки і спілкування, комплексні порушення психофізичного розвитку, розумова відсталість, дитячий аутизм.

Лялька виступає сполучною ланкою між дитиною і психологом . За допомогою методики можна безболісно втрутитися в психіку з метою коригування. Дитина проектує досвід в гру, де головний об’єкт — це лялька.

ДОБРI НОВИНИ

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Яка собака краще для дітей - 10 порід - компаньйонів для квартири

Дорослі

Хоч іграшки вважають дитячої атрибутикою, вони дозволяють досягти хорошого терапевтичного ефекту і при роботі з дорослими. По-перше, вони відволікає пацієнта від серйозності проблеми, внутрішні переживання переносяться на символічний об’єкт. По-друге, виступають якоїсь ширмою, за якою людина може сховатися від зовнішнього світу і від себе.

За допомогою лялькотерапії в дорослому віці можна розкрити і розвинути приховані здібності, активувати самосвідомість. Лялька допомагає сформувати позитивні установки, нові комунікативні навички. Їх використовують для соціальної реабілітації осіб з обмеженими можливостями.

Три етапи лялькотерапії

Лялькотерапія складається з вступу, трьох основних етапів і заключної частини:

Введення

Вступна частина має на увазі вітання і розминку. Це допомагає встановити емоційно-позитивний настрій, розігріти інтерес, задіяти і налаштувати дорослого або дитини на спільну роботу.

Перший етап — виготовлення персонажа

Виготовлення ляльки — дуже важливий процес в методиці психокорекції . В окремих випадках пацієнту потрібно тільки створити свого персонажа, а подальша робота з психологом вже не потрібна. Основна умова цього етапу — процес створення ляльки повинен проходити за один сеанс (заняття). Наступного разу, не підозрюючи того, дорослий або дитина може вкладати зовсім іншу ідею.

Під час пошиття відбувається психологічний процес — з’являється розслаблення, зосередження, відволікання, що теж є своєрідною терапією. Також можна вибрати готового персонажа з казок. Вовк уособлює агресію, заєць — боягузтво, слабкість, лисиця — хитрість і інше.

Психолог звертає увагу на розмір ляльки, колір обличчя, матеріали, самого персонажа. Для характеристики персонажа використовуються наступні значення:

  • білий — добрий, світлий, наївний.
  • чорний — песимістичний, похмурий, прихований.
  • сірий — збалансований , нейтральний, невпевнений.
  • зелений — задоволений, що розвивається, одухотворений.
  • синій — меланхолійний, розумний, спокійний.
  • жовтий — амбітний, цікавий, невимушений.
  • червоний — енергійний, агресивний, сильний, теплий, життєлюбний, рішучий.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Джерело проблем з серцем і судинами знайшли в дитинстві

Другий етап — знайомство з персонажем

Щоб познаки иться з персонажем, психолог задає такі питання:

  • як звуть персонажа.
  • скільки йому років.
  • де і з ким він живе.
  • чи улюблене заняття (якщо є, то яке).
  • чи є друзі і хто вони (персонажі).

Третій етап — розвиток сюжету

На цьому етапі відбувається постановка міні-вистави. Учасники розповідають казку за допомогою обраних персонажів, розв’язують складний сценарій і сюжетні завдання.

Завершення

Після закінчення заняття психотерапевт підводить підсумки і промовляє те, що було засвоєно, з залученням учасників.

Актуальні наступні питання: що запам’яталося з зустрічі / казки, що було найскладнішим під час створення ляльки, самої гри, що було найлегшим при виготовленні ляльки, під час казки, чи сподобалося заняття.

Процес створення ляльки дуже нагадує медитацію. Ми налаштовуємося, занурюємося в себе і передаємо частинку себе в свого персонажа. Лялькотерапія тісно пов’язана зі казкотерапією. Обидві методики дуже ефективні і оригінальні, в них проявляється багато фантазії і творчості. З їх допомогою можна виявити і розглянути свої невидимі грані. Для учасників важливо відчути і прийняти все, що напрацюєш на тренінгу.

Спеціаліст центру психологічної допомоги «Прогрес», Олександра Акименко

Лялькотерапія — це нова технологія для вирішення психологічних проблем у дорослих і дітей . Методика розвиває можливості емоційної саморегуляції, творчі здібності, коригує поведінкові труднощі, попереджає розвиток психічних розладів.

Автор статті Вікторія Владімская

Оцінити статтю
[Усього: Середній: ]

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

САМЫЕ ИНТЕРЕСНЫЕ НОВОСТИ ЗА СЕГОДНЯ!

Схожі статті

Чи можуть нервові клітини відновлюватися

Andrey

Принципи, вправи і навчання бобат — терапії

Bobby

Томатіс — терапія — тренування мозку звуком

Elena

Новий лікувальний метод мікрополярізаціі головного мозку — ефективність та відгуки

Dmitry

Ампліпульстерапія: ефективність, безпеку і затребуваність

Murcia

Войта — терапія — важкий, але вірний шлях до руху

Maria

Невротомія, як радикальний спосіб перервати провідність нерва

Pasha

Нейропсихологическая діагностика і корекція в неврологічній практиці

Axel

Інтерференцтерапія і її роль в реабілітаційному процесі

Andrey

Залишити коментар