Терапія

Казкотерапія як метод психологічної корекції: терапевтичні казки для дітей і дошкільнят

Казкотерапія як метод психологічної корекції: терапевтичні казки для дітей і дошкільнят Казки завжди були ефективним засобом впливу на свідомість особистості. Міфи, перекази, притчі і легенди покликані доносити підростаючому людині відмінності добра і зла, розуміння найпоширеніших проблем і способів їх раціонального рішення. З раннього віку, коли дитина починає розуміти мову, батьки повсякденно використовують терапевтичні казки, іноді самі того не розуміючи. Тому розповідання повчальних історій можна вважати найдавнішим методом практичної психології, спочатку використовуваним людьми на інтуїтивному рівні.

Як метод психологічної корекції казкотерапія з’явилася лише 20 років тому. На психотерапевтичні казки поглянули як на метод особистісного розвитку, який об’єднує в собі різні форми і прийоми навчання. Методика виникла через необхідність створити делікатний спосіб психологічної корекції підростаючого покоління і дорослих. Терапія за допомогою казки є одним з напрямків арт-терапії, безліч психологічних проблем піддається такому незвичайному лікуванню.

Зміст

  • Історія розвитку
  • Принципи та мета казкотерапії
  • Способи використання
  • Можливості та результати застосування терапії казкою
  • Казки для казкотерапії
  • Техніки та методи
    • Робота з дітьми дошкільного віку
    • Робота з підлітками
    • Техніки казкотерапії для дорослих

Історія розвитку

На виникнення і становлення ска зкотерапіі, як самостійного явища, значно вплинули праці Д. Ельконіна і Л. Виготського. Теорія узагальнює дослідний досвід К. Юнга, Б. Бетельхейма і ідеї Е. Фромма і Е. Берна. Історія використання терапевтичних казок відсилає до таких відомих у вітчизняній психології іменах, як А. Гнєздилов, Т. Зінкевич-Євстигнєєва, І. Вачков, Н. Сакович і Н.Кіселева. Значущою датою для Росії вважають 1997 рік, коли в Санкт-Петербурзі відкрили Інститут казкотерапії.

Сьогодні активно використовують цей підхід у педагогічній та психотерапевтичної практиці. Також він може давати позитивні результати в режисурі, акторській грі і в інших творчих професіях. Попит дає поштовх до створення безлічі терапевтичних програм Т. Зінкевич-Євстигнєєва, А. Лісіна та ін.

М. Осорина в даний час вивчає дитячу субкультуру та історії-страшилки. Адже лякають розповіді можуть давати відмінні результати в роботі над дитячими страхами. Накопичений у вітчизняній психології досвід став у нагоді дошкільним і шкільним установам, центрам реабілітації інвалідів та установам для підлітків з поведінкою, що відхиляється.

Принципи та мета казкотерапії

Психологічні казки потрібні для м’якого впливу на дитину, який живе в кожній людині. Метод універсальний, адже у нього немає вікових обмежень. Терапія казкою допоможе ненав’язливо достукатися як до малюка, так і до дорослого клієнта, сприяючи виробленню правильних психологічних установок.

ХОРОШI НОВИНИ:

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Дизартрія у дітей - види, лікування, масаж

Дана методика спрямована на вирішення цілого комплексу особистісних проблем і сприяє:

  • позбавленню від нав’язливих страхів і фобій.
  • виникнення потрібної емоції у клієнта.
  • усвідомлення і прийняття життєвих цінностей і складних рішень.
  • спрощення процесу соціалізації.
  • розуміння законів і принципів устрою світу.
  • позбавлення від недоліків і форм вання позитивних рис характеру.
  • вибудовування гармонійних відносин з оточуючими.
  • прощення себе і кривдників і т.д.

Казкотерапія як метод психологічної корекції: терапевтичні казки для дітей і дошкільнят

Способи використання

казкотерапевта може застосовувати даний метод по-різному, відмінності залежать від віку клієнта і глибини проблеми. Найбільш поширені в практиці такі способи:

  1. Використання готового сюжету. Читання казки супроводжується її докладним аналізом і висновками.
  2. Створення фахівцем конкретної історії для клієнта, заснованої на його персональної проблеми.
  3. Написання дитиною або дорослим власної казки, в процесі розповіді якої він усвідомлює свою проблему і знайде способи її вирішення.
  4. Театральна постановка розповіді, готового або складеного самостійно.

Можливості та результати застосування терапії казкою

Казкотерапія здатна розкрити особистісний потенціал людини. Занурюючись в терапевтичну казку, діти, підлітки, дорослі накопичують енергію, відкривають нові можливості для себе і, таким чином, змінюють ситуацію в кращу сторону.

Казкотерапія як метод психологічної корекції: терапевтичні казки для дітей і дошкільнят
Вплив казкою підходить як для вирішення труднощів в процесі навчання, так і для подолання важких особистісних криз. Секрет універсальності методики в тому, що тут, перш за все, важливі наслідки лікування, що штовхають клієнта на подальший розвиток без будь-чиєї допомоги. Для того щоб максимально використовувати можливості казкотерапії, важливо пам’ятати про принципи доречності, дозованості і щирості.

Лікування казкою дає позитивні результати в поєднанні з іншими методами і техніками: пісочної терапією, з-, кольорово, ігротерапії. Простежити за емоційним фоном дитини можна за допомогою використовуваних їм фарб, пластиліну, аплікацій, піску.

Психотерапевтические казки можуть вирішити широкий діапазон проблем. Нижче ви можете ознайомитися з їх переліком:

  • втрата близької людини або улюбленої тварини.
  • складності адаптації в соціумі і прийняття своєї особистості в ньому.
  • депресивні стану.
  • дитячі капризи, страхи, фобії, ревнощі.
  • прояви агресії, зайва дратівливість.
  • заїкання.
  • підвищена тривожність.
  • гіперактивність.
  • психосоматичні розлади.

Казки для казкотерапії

Казкотерапія — це лікування особливою атмосферою, в якій проявляються потенційні, які раніше не еалізованние елементи особистості. Під час сеансів використовують п’ять видів терапевтичних казок для дітей і дорослих (нижче їх можна прослухати і переглянути онлайн), відповідно до класифікації Т. Зінкевич-Євстигнєєва:

  1. Художні. Ця група представлена ​​колективними та авторськими оповіданнями. У сімейному консультуванні часто використовують російську народну казку «Хто заговорить перший». Для психотерапії сімей з прийомними дітьми і людей із заниженою самооцінкою підходить «Гидке каченя» Андерсена. А якщо клієнт втрачає останню надію і бажання жити, на нього матиме позитивний вплив твір «Дві жаби» Пантелєєва.
  2. Дидактичні. У цих оповіданнях оживають цифри, букви, овочі, предмети. Знання та вміння, яким навчають такі казки, різноманітні. Наприклад, це може бути розповідь про уважність на дорозі, про ввічливість в спілкуванні. Нудне для дитини дію можна перетворити за допомогою казки в «живе», тим самим наповнивши його чарівним змістом.
  3. медіативних. Вони мають на меті створити позитивний настрій (перед сном), мінімізувати відчуття втоми, напруги, збудження. Оповідання супроводжується комфортною обстановкою і обов’язковим відсутністю в сюжеті конфліктів і негативних персонажів.
  4. Психотерапевтические. У яскравій метафоричної оболонці історія впливає на особистість слухача. Прикладом послужить будь-яка авторська казка, яка містить вигадка для того, щоб навчити поважати батьків, цінувати друзів, берегти своє життя і т.д. Психологи рекомендують звертатися до маловідомих казок Андерсена або до буддійським джатак.
  5. Психокорекційні. Потрібні для надання м’якого впливу на поведінка, що відхиляється або неправильні установки клієнта. Такі оповіді спочатку представляють непродуктивний образ думок або дій, а потім презентують ефективну альтернативу. «Бреде Вовк по лісу і плаче. На шляху він зустрічає Зайчика, який запитує його: «Чому ти плачеш, Вовк?». Той відповідає: «Ніхто мене тут не любить, піду в інший ліс». «А свої жахливі зуби з собою візьмеш?» — уточнює Зайчик »… Історія закінчується дискусією, терапевт і клієнт придумують закінчення, яке подобалося б обом.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Розлад аутистичного спектру: характеристика, симптоми, корекція і лікування дітей з РАС

Терапевтичні казки, запропоновані вище, можна прослухати онлайн прямо зараз:

Хто заговорить першим:

Гидке каченя:

ДОБРI НОВИНИ

«Дві жаби» Пантелєєва:

Дидактична казка про частинах слова:

Медитативних казки на ніч:

Буддійські джатаки:

Техніки та методи

Лікування казкою, як відносно нове направл ення в психотерапії, постійно розвивається і поповнюється новими програмами і методами. Т.Д. Зінкевич-Євстигнєєва не настільки давно адресувала свій «Практикум по казкотерапії» батькам, лінгвістам, психологам і педагогам. Він дозволяє поглянути на принципи використання казок у своїй роботі абсолютно з усіма віковими категоріями. А психолог О. Бланк запропонувала фахівцям корекційну програму з елементами казкотерапії для молодших школярів з низьким рівнем самооцінки.

Робота з дітьми дошкільного віку

Працюючи з цією віковою категорією, фахівець повинен знати, що до 5 років діти віддають перевагу історіям про тварин, асоціюючи себе з ними. до 6 років дитині стають ближче людські персонажі, пізнають світ. а до 6 років виникає інтерес до чаклунства.

Існують основні методи казкотерапії для дошкільнят:

  1. Твір історії, що дозволяє спостерігати під час розповіді за спонтанними емоціями дитини, часто прихованими в щоденному поведінці.
  2. Малювання образів з казки після прочитання, за допомогою якого дитина зможе дати вихід негативним емоціям, агресії і тривозі.
  3. Виготовлення ляльок, прирівнюється до розслаблюючому процесу медитації. Відмінних результатів допомагають досягти задіяні тут механізми проекції та ідентифікації з персонажем.

Робота з підлітками

Цікавий підхід у використанні цілющих казок розробила Зінкевич-Євстигнєєва, посилаючись на відому концепцію Універсальних Архетипів. Методика заснована на використанні архетипічних карт, 50 сюжетів яких об’єднують в собі 10 головних архетипів особистості. Взаємодія на заняттях з казкотерапії будується на тлумаченні обраної підлітком карти, на питаннях для бесіди і додаткових завданнях для клієнта.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  Симптом Лесажа - спосіб виявлення менінгіту у немовлят

Техніки казкотерапії для дорослих

Як засіб психокорекції для дорослих особливо цінується творчість, тобто клієнтська казка. Важливо розуміти, що всі люди вміють вигадувати історії, а сам процес її створення апріорі має терапевтичний ефект. Складання історії клієнтом відбувається в три етапи:

  1. Уповільнення. Творчий елемент для правильного емоційного настрою на подальшу діяльність (малюнок, скульптура, ліплення з глини та ін.).
  2. Написання історії. Якщо ви не впевнені допомагає створений спочатку матеріал.
  3. Прочитання казки, підсумки. Ключовий момент взаємодії дорослого і терапевта, коли останній знайомиться з внутрішнім світом казкаря.

Казкотерапія — один з найефективніших методів сучасної психотерапії. Його успішно використовують для роботи як з малюками від 2-3, так і з дорослими і людьми похилого віку. Фахівець, який працює в цьому напрямку, повинен розбиратися в нюансах створення й інтерпретації оповідань.

Вкрай важливим є вміння ненав’язливо приєднуватися до клієнта і слідувати за ним в його оповіданні. При цьому не варто нехтувати одним з найголовніших етичних принципів психолога і психотерапевта «не нашкодь». Адже помилкові дії здатні не тільки не дати необхідного результату, але і посилити проблему, змусивши людину піти в себе.

Оцінити статтю
[Усього: Середній: ]

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

САМЫЕ ИНТЕРЕСНЫЕ НОВОСТИ ЗА СЕГОДНЯ!

Схожі статті

Принципи, вправи і навчання бобат — терапії

Bobby

Інфітатерапія: що це таке, особливості та цілі застосування

Elena

Холестеринові бляшки в судинах мозку: небезпека, чистка, профілактика утворення

Lamaxima

Томатіс — терапія — тренування мозку звуком

Elena

Кінезіотерапія в неврології або рух ти — життя

Axel

Що таке Ерготерапія: принципи, навчання і застосування

Megusta

Інтерференцтерапія і її роль в реабілітаційному процесі

Andrey

Огляд і застосування параподіум для реабілітації неврологічних хворих

Pasha

Ультратонотерапія в фізіотерапії і в неврологічній практиці

Lamaxima

Залишити коментар